دعاوی پولی و بانکی

دعاوی مطرح شده در دادگاه مربوط به امور بانکی دارای پیچیدگی های مقرراتی و آیین نامه ای است که برای حل موضوعات و دعاوی مربوط به امور بانکی لازم است تا وکیل بانکی این مهم را بر عهده داشته باشد. بیشتر اشخاص اطلاعی از رویه های بانکی و و دستورالعمل های مربوطه و مهم تر از آن از مسئولیت های وکیل بانکی ندارند. از این بابت اشخاص بدون راهنمایی گرفتن از وکیل بانکی، با مسائل بانکی برخورد خواهند کرد که منجر به بروز دعاوی بانکی خواهد شد و در نهایت متحمل پرداخت هزینه های سنگین به بانک ها می شوند. پس با این وجود حضور وکیل بانکی مسلط به امور مانع از رخ دادن چنین اتفاق و حالتی برای فرد خواهد شد.

 

از منظر وکیل بانکی دعاوی مربوط به امور بانکی ناشی از قرارداد های منعقد شده بین مشتریان بانک و خود بانک است که در خصوص عملیات بانکی و در راستای اعطای تسهیلات بانکی صورت می گیرد. وکیل بانکی با سابقه شرکت در دعاوی بانکی و به ابعد حقوقی مسائل مربوط به موارد ذکر شده دارای تسلط و تخصص است لذا بهره مندی از سواد و تخصص وی در امر دعاوی بانکی لازم و ضروری خواهد بود. کیل بانکی به شخصی اطلاق می شود که دانش آموخته حقوق و دارای عنوان پایه یک دادگستری باشد و مسلط به امور حقوقی مربوط به بانک و تمامی جهات حقوقی آن است. وکیل بانکی فردی است که در صورت بروز دعوای بین بانک و مشتریان در هر موردی قادر به دفاع از موکل خود خواهد بود. وکیل بانکی وکیل متخصص، مجرب و متعهدی است که همواره اطلاعات خود را آپدیت کرده و با عملیات های بانکی و مقررات و قواعد بانکی آشنایی داشته و همواره قبل از عقد هر قراردادی لازم است تا با وی مشورت شود. وکیل بانکی مسلط به همه امور حقوقی بانکی و مسلط به قرارداد های بانکی است. مسئله ای که بیشترین آمار دعاوی بانکی را به خود اختصاص داده است همین مسئله قرارداد های بانکی و شرایط و شروط آن است. به نظر می رسد مشورت با وکیل بانکی قبل از هر اقدام بانکی و قبل از درخواست تسهیلات بانکی بسیار مهم است و از بروز اختلافات و دعاوی های بسیاری و همچنین از ضایع شدن حقوق افراد پیشگیری خواهد کرد.

وکیل بانکی دعاوی بانکی چگونه تعریف می کند؟

اقامه دعوی علیه بانک جز با حضور وکیل بانکی متخصص در این امر میسر نخواهد بود زیرا دعاوی بانکی دارای انواع مختلفی است و هر یک دارای شرایطی متفاوت و ویژه ای است. از نگاه وکیل بانکی، دعاوی بانکی به دلیل وجود پیچیدگی های حقوقی و بانکی معمولا اکثر اوقات رای صادر شده به نفع بانک خواهد شد و فرد بایستی خسارت زیادی را بابت این موضوع پرداخت نماید. پس با این وجود بیش از پیش لزوم حضور وکیل بانکی قابل درک است. عدم اطلاع اشخاص حقیقی و حقوقی از آیین نامه ها و مصوب های گوناگون بانکی که به طور مداوم از بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار صادر و ابلاغ می شوند دلیل کافی برای ارائه پرونده حقوقی بانکی به وکیل متخصص یا وکیل بانکی است.

دعاوی که در مراجع بر علیه بانک و یا بر علیه مشتری بانک اقامه می شوند ناشی از عدم اطلاع افراد به آیین نامه ها و مصوبه های بانکی و عدم اطلاع از رویه بانکی و دستورالعمل های مربوط به بانک است. همچنین از نگاه وکیل بانکی برخی از دعاوی که مشتریان بانک در دادگاه های حقوقی اقامه خواهند کرد به جهات مختلفی است که قرارداد های بانکی یک طرفه و یا دریافت خسارت و جرایم دیرکرد که خارج از حد معمول است، از دلایل  بروز دعوای بانکی و از نمونه های آن خواهد بود. برخی از بانک ها نیز روابط حقوقی و قراردادی بانک را برای مشتری شفاف سازی نخواهند کرد و برخی از موسسات و تعاونی های اعتباری که خود را موظف به رعایت مقررات بانکی نمی دانند و برخی از حقوق مربوط به مشتریان را رعایت نخواهند کرد در نتیجه موجب بروز برخی اختلافاتی خواهد شد که منجر به اقامه دعوا می شود.

دعاوی مطرح شده در دادگاه مربوط به امور بانکی دارای پیچیدگی های مقرراتی و آیین نامه ای است که برای حل موضوعات و دعاوی مربوط به امور بانکی لازم است تا وکیل بانکی این مهم را بر عهده داشته باشد. بیشتر اشخاص اطلاعی از رویه های بانکی و و دستورالعمل های مربوطه بانکی ندارند از این بابت اشخاص با مسائل بانکی برخورد خواهند کرد که منجر به بروز دعاوی بانکی خواهد شد و در نهایت متحمل پرداخت هزینه های سنگین به بانک ها می شود پس با این وجود حضور وکیل بانکی مسلط به امور مانع از رخ دادن چنین اتفاق و حالتی برای فرد خواهد شد.

دعاوی مربوط به امور بانکی ناشی از قرارداد های منعقد شده بین مشتریان بانک و خود بانک است که در خصوص عملیات بانکی و در راستای اعطای تسهیلات بانکی صورت می گیرد. وکیل بانکی با سابقه شرکت در دعاوی بانکی و به ابعاد حقوقی مسائل مربوط به موارد ذکر شده دارای تسلط و تخصص است لذا بهره مندی از سواد و تخصص وی در امر دعاوی بانکی لازم و ضروری خواهد بود.

 

اقامه دعوی علیه بانک جز با حضور وکیل بانکی متخصص در این امر میسر نخواهد بود زیرا دعاوی بانکی دارای انواع مختلفی است و هر یک دارای شرایطی متفاوت و ویژه ای است. دعاوی بانکی به دلیل وجود پیچیدگی های حقوقی و بانکی معمولا اکثر اوقات رای صادر شده به نفع بانک خواهد شد و فرد بایستی خسارت زیادی را بابت این موضوع پرداخت نماید. پس با این وجود بیش از پیش لزوم حضور وکیل بانکی قابل درک است. عدم اطلاع اشخاص حقیقی و حقوقی از آیین نامه ها و مصوب های گوناگون بانکی که به طور مداوم از بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار صادر و ابلاغ می شوند دلیل کافی برای ارائه پرونده حقوقی بانکی به وکیل متخصص یا وکیل بانکی است.

 

دعاوی که در مراجع بر علیه بانک و یا بر علیه مشتری بانک اقامه می شوند ناشی از عدم اطلاع افراد به آیین نامه ها و مصوبه های بانکی و عدم اطلاع از رویه بانکی و دستورالعمل های مربوط به بانک است. همچنین برخی از دعاوی که مشتریان بانک در دادگاه های حقوقی اقامه خواهند کرد به جهات مختلفی است که قرارداد های بانکی یک طرفه و یا دریافت خسارت و جرایم دیرکرد که خارج از حد معمول است، از دلایل  بروز دعوای بانکی و از نمونه های آن خواهد بود. برخی از بانک ها نیز روابط حقوقی و قراردادی بانک را برای مشتری شفاف سازی نخواهند کرد و برخی از موسسات و تعاونی های اعتباری که خود را موظف به رعایت مقررات بانکی نمی دانند و برخی از حقوق مربوط به مشتریان را رعایت نخواهند کرد در نتیجه موجب بروز برخی اختلافاتی خواهد شد که منجر به اقامه دعوا می شود.

عمده ترین مسائل و دعاوی مطرح شده مربوط به قرارداد های فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، قرارداد مشارکت های مدنی و قرارداد های تسهیلات مضاربه و اخذ تسهیلات در قبال وثیقه ملکی است. شروط بانکی و تحمیلی بر مشتریان به گونه ای است که در آخر مشتریان بانک از عهده پرداخت اصل تسهیلات بر نمی آیند زیرا سود و بهره های نامتعارف تعیین شده از سوی بانک گاهی کمرشکن خواهد بود و وثیقه مشتریان بانک بنابر مقررات به نفع بانک ضبط و مصادره خواهد شد.

در مرحله ضبط وثیقه بانکی نیز دعاوی در دادگاه شکل خواهد گرفت که مشتری یا خواهان مدعی است در امور اجرای ثبت و ضبط اشکالاتی وجود دارد. عدم ابلاغ نظریه کارشناس و نظریه نامعقول کارشناس و یا در خصوص تشریفات مزایده از جمله دعاوی قابل طرح از سوی مشتریان بوده است.

 

با توجه به گفته های فوق می دانیم که چگونگی ارائه دادخواست و طرح دعوا بر علیه عملیات بانکی مهم است و دفاع در مقابل بانک نیز مستلزم دانش حقوقی عالی در این زمینه است بانک ها نیز با داشتن وکیل بانکی در مراجع قضایی حضور به عمل خواهند آورد که این امر خود دلیل محکم و قابل قبولی برای حضور وکیل بانکی از سوی خواهان یا خوانده دعوا است. هر یک از دعاوی های مطرح شده در بانک دارای مقررات و قواعدی است که گاهی وکیل پایه یک دادگستری از تشریح و روند رسیدگی به آن آگاهی کافی ندارد و به نظر می رسد بهترین گزینه برای دریافت مشاوره و وکالت بهره مندی از وکیل بانکی متخصص است.

ابوالفضل اصفهانيمشاهده نوشته ها

مدیریت وبسایت گروه مالی و حقوقی ساتراپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید